Uncategorized @lv

Attīstība pirmajos 6 mēnešos – kādi attīstības lēcieni gaidāmi?

Pirmajos sešos mēnešos, lai gan šķiet, ka bērns pats dara ļoti maz, tas lido ar gaismas ātrumu. No pirmās miega regresijas līdz augšanas lēcienam vai no dīgstoša zoba līdz attīstības lēcienam. Dažkārt jums var šķist, ka pirmais gads ir viens liels lēciens. Tas ir dabiski, ka šādas pēkšņas un lielas pārmaiņas var patiešām ietekmēt jūsu mazuļa garastāvokli. Tāpēc ir ļoti noderīgi uz brīdi apstāties un padomāt par to, kas varētu izraisīt jūsu mazuļa aizkaitināmību. Spēja noteikt cēloņus ne tikai palīdzēs mums, bet arī palīdzēs pārvarēt grūtākos posmus!

Izrādes smailes, ko bieži dēvē arī par brīnumnedēļām. Vai esat kādreiz pamanījuši, ka kādu rītu jūsu mazulis pamostas no miega un pēkšņi uzvedas, interesējas vai klusē pavisam citādi? Izskatās, ka ir instalēts operētājsistēmas atjauninājums? Tas ir attīstības lēciens! Šajos periodos zīdaiņi bieži vien ir aizkaitināmi, jo viņu smadzenes apstrādā daudz jaunas informācijas, viss apkārtējā vidē mainās tik ātri, viņi cenšas visu saprast, izprast un atcerēties, un viņi vienkārši nogurst un ir neapmierināti.

Zinot, kādi attīstības lēcieni notiek, kad un ko jūsu bērns tajā laikā mācās, mēs varēsim tos identificēt. Svarīgi zināt: attīstības lēcieni sākas termiņa (nevis dzimšanas) dienā. Ja pamanāt lēcienu, piedāvājiet mazulim aktivitātes, kas viņu tajā laikā interesē, un atvēliet laiku “treniņiem” dienas laikā, jo, kad mazuļi atklāj jaunas lietas, kas viņus interesē, viņi vēlas praktizēt un mācīties vairāk. Tāpēc radīsim telpu, lai šī iekšējā motivācija varētu uzplaukt.

  • 5. nedēļa: sajūtas. Pēc pirmā dzīves mēneša bērns kļūst spēcīgāks un lēnām sāk interesēties par apkārtējo vidi. Pirmkārt, vienkārši ar maņām: ko jūt jūsu rokas, kad pieskaraties mātei, ko redz jūsu acis, kādas skaņas dzirdat savā apkārtējā vidē. Vide ir pilna ar jaunām sajūtām, un tās vēl ir jāuztver, jāapstrādā un jāabsorbē jūsu galvā. Tieši tas ir pirmā attīstības lēciena galvenais uzdevums. Šajā posmā centieties bērnu pārāk nestimulēt – izvēlieties klusākas nodarbes, spēlieties tikai ar vienu rotaļlietu vai rādiet tikai vienu attēlu. Nesteidzieties un brauciet lēni. Nomieriniet mazuli pēc iespējas klusākā vidē ar piesātinātu gaismu.
  • 8. nedēļa: recidīvi. Šajā attīstības lēcienā mazuļi atklāj raksturus, faktūras un atkārtojumus. Ēnu dejas uz sienas vai griestiem, svītraina blūze vai punktiņiem rotāts šūpuļbiksītis – mazulis arvien vairāk interesējas par krāsām, rakstiem, atkārtojošiem priekšmetiem un skaņām vai darbībām (bieži vien par savu – kustīgu roku vai kāju). Interesanti, ka šī lēciena laikā ir aktīva ne tikai redze – viņi arvien vairāk atklāj atkārtošanos arī ar citām maņām. Piemēram, rokas vicināšana ar grabulīti – tas pats attēls un skaņa atkal un atkal.
  • 12. nedēļa: kustības. No diezgan lēna, neveikla mazuļa līdz trešajam vai ceturtajam dzīves mēnesim bērns kļūst ātrāks un elastīgāks. Mazās rociņas un kājiņas arvien aktīvāk darbojas gaisā un interesējas par rotaļlietām, kas karājas virs galvas vai ir novietotas tuvumā. Šo vingrinājumu laikā tiek uzlabota ne tikai spēja kustēties, bet arī uztverta kustība apkārtējā vidē: tuvojas cilvēks, atskan skaņa vai pat mainīgās balss intonācijas.
  • 19. nedēļa: cēloņsakarības. Šis lēciens ir par jaunām nervu saitēm un mūsu rīcības apzināšanos: ja es atlaidīšu rotaļlietu, tā nokritīs, ja es skaļi kliegšu, atnāks mamma, ja es pacelšu kāju, es izstiepšu roku un kustināšu rotaļlietu. Lai gan mums tās šķiet vienkāršas darbības, tās palīdz mazulim labāk apzināties apkārtējo pasauli un savas spējas ietekmēt apkārtējo vidi.

Uztraukumi un lēkmes nāk un iet, bet ko darīt ar mazuli parastās dienās? Es jums nestāstīšu par nakšņošanu, sarunām, grāmatu lasīšanu, pasaules vērošanu un bērna patstāvīgo garlaicību, jo esmu pārliecināta, ka jūs to jau darāt! Tā vietā es pastāstīšu par to, kam pievērst uzmanību, spēlējoties kopā, – kādus mazuļa izglītības un attīstības aspektus jūs varat novērot un kā atvieglot viņu interesējošu aktivitāšu, rotaļlietu un rīku izvēli.

  • 0-3 mēneši. Vai bērns, šķiet, ēd un guļ? Un, lai gan no pirmā acu uzmetiena var šķist, ka mazuļi patiešām ir lēni pētnieki, viņu attīstībā notiek ļoti daudz, pat ar vismazākajām kustībām, skatieniem un klausīšanos. Ievērojiet, kā viņu uzmanību piesaista spilgtāki objekti, raksti vai kontrasti, cik ilgi viņi var vērot savas rokas, mēģinot atlauzt dūres, pēc tam triecot plaukstas ar plaukstām acu priekšā, vai arī to, kā viņi lēnām arvien vairāk pārbauda ar rokām un muti, nevis tikai ar acīm.

Šie trīs mēneši ir pusceļā sešus mēnešus veca bērna attīstībā, un tie galvenokārt ir veltīti redzes nostiprināšanai un skatiena koncentrēšanai. Mazi bērni pamazām iepazīst savas rociņas un iemācās tās kontrolēt, un viņu muskuļi kļūst arvien spēcīgāki – pievēršot īpašu uzmanību kakla muskuļiem, kad viņi guļ uz vēdera, palīdzēs viņiem iemācīties stingri turēt galvu. Kā liecina pirmais attīstības lēciens, liela uzmanība tiek pievērsta maņām, tāpēc mutes dobuma izzināšana var būt ļoti aktīva (viss nonāk mutē), un kucēni var aktīvi un aktīvi interesēties par dažādām skaņām.

Pirmajos mēnešos izmēģiniet kontrastējošas kartītes vai karuseli virs mazuļa galvas ar melnbaltu kontrastu, pēc tam var ieviest vairāk krāsu, sākot ar sarkanu. Spogulis vienmēr būs neizsmeļamas aktivitātes avots – novietots tā, lai bērns, guļot uz zemes, varētu sevi redzēt, viņš pētīs savus un mātes tēlus, vēros, kā kustas viņa ķermenis, un zinās, kādas domas “kustina” viņa locekļus. Stimulējiet sajūtas, ļaujot mazulim pieskarties dažādām tekstūrām un audumiem un izpētīt tos – pietiek ar dažādiem atgriezumiem vai drēbēm no jūsu garderobes. Jūs varat izgatavot jautras grabulīšus dažādām skaņām, izmantojot lietotas plastmasas pudeles un dažādus pildmateriālus: pupiņas, zirņus, oļus, rīsus u.c.

  • 3-6 mēneši. Bērnam augot, pieaug arī viņa aktivitāte un kustīgums. Mazuļu iekšējā motivācija un zinātkāre mudina viņus iemācīties apgāzties, apsēsties un kaut kā turpināt virzīties uz vēlamo mērķi – rotaļlietu vai mammu. Arī rokas kļūst precīzākas, gan satverot priekšmetus, gan savedot rokas kopā viduslīnijā, mēģinot nodot priekšmetu no vienas rokas otrai vai nostiprinot roku-acu koordināciju un pietuvinot visus interesējošos priekšmetus pie mutes. Zīdaiņi arī turpina aktīvi interesēties par dažādām skaņām un tekstūrām, tādējādi attīstot savas maņas un iepazīstot pasauli.

Ceturtajā attīstības lēcienā apgūtās cēloņu un seku attiecības nosaka arī daudzas jaunas un aizraujošas darbības: priekšmetu mešanu, ievietošanu, izmešanu, ievietošanu, vilkšanu, aicināšanu un manipulēšanu ar tiem jebkādā veidā.

Šajā 6 mēnešus veca mazuļa attīstības posmā piedāvājiet spēles ar dažāda izmēra un tekstūras bumbiņām – tās ne tikai ir jautri pētīt, bet arī to ripināšana palīdz apgūt attālumus un trajektorijas, kā arī mudina pašam kustēties. Roku un acu koordināciju un veiklību var attīstīt, izmantojot viegli satveramus grabulīšus vai Montessori diskus ar atsvaru. Tās pašas grabulīši, zvaniņi vai mazi zvaniņi tiks izmantoti dzirdes stimulācijai un cēloņu un seku attiecību izpētei, bet klucīši var tikt izmantoti dauzīšanai, būvēšanai un nojaukšanai. Tomēr, visticamāk, jūs būsiet atbildīgs par būvniecību, bet mazie – par nojaukšanu. Izmēģiniet grāmatas ar atlokiem vai audumiem vai “ku-ku” spēles ar plaukstām, šallēm vai priekšmetu slēpšanu zem segas. Pieskāriena sajūtu attīstīšanu var padarīt jautru, iepazīstinot mazuli ar dažādu (drošu) temperatūru karstu un aukstu ūdeni un saldējumu.

Vissvarīgākais ir atcerēties, ka mazuļi patiešām daudz un intensīvi mācās, tāpēc ir svarīgi ļaut viņiem atpūsties, būt patstāvīgiem un darīt to, ko viņi vēlas, pat ja tas ir vienkārši gulēt un skatīties uz griestiem. Es garantēju, ka tajā brīdī manas smadzenes “eksplodēs”, apstrādājot visu informāciju, ko esmu sakrājis dienas laikā. Un, ja reizēm šķiet, ka mazulim neinteresē viss, ko piedāvājat, tā var būt zīme, ka šobrīd tas viņam ir par daudz. Ļaujiet viņiem izpētīt vidi, atklāt, kāda darbība vai rotaļlieta viņus interesē. Ja nedaudz novērojat savu bērnu, pie kādām aktivitātēm vai rotaļlietām viņš atgriežas, kam viņš vēlas veltīt lielāko daļu laika, sekojiet līdzi savam bērnam un viņa vajadzībām – tas palīdzēs jums izvēlēties gan aktivitātes, gan rīkus.

Šī raksta autors: Miglė Rimeikė

Uzziniet vairāk par mazuļu attīstību, miegu un citiem aktuāliem jautājumiem Mylu.lt semināros. Izmantojiet kodu KOBI-10, lai saņemtu 10% atlaidi visiem semināriem, kolekcijām un abonementiem.